Gedreven steekt Inge Louf van wal: “Iedereen vindt zweten vervelend en onaangenaam, terwijl het net een heel natuurlijke, zelfs gezonde bezigheid is. Zweet reinigt onze poriën, voert afvalstoffen af en verkoelt ons lichaam. Het is dus erg nuttig. En bovendien is zweet ook volkomen geurloos. De onaangename geur van zweet wordt door bacteriën en schimmels geproduceerd. De Corynebacterie bv. maakt boterzuur aan en het is dat zuur dat de onaangename geur geeft; de Propionibacterie (die ook acné veroorzaakt) en de Stafylokokken woekeren alledrie op vochtige, warme plekken. Bij inspanning of stress gaan ze overwoekeren.”
Okselvijvers toegestaan!
Inge: “We moeten m.a.w. die bacteriën te lijf gaan en niet – zoals we tot nu toe gewend waren – het zweet bekampen. In die zin zijn traditionele deodorants juist géén goede oplossing: ze proberen de gevolgen te bestrijden (geur maskeren met parfum), zonder de oorzaak (bacteriën) weg te nemen. Deo’s leggen een dun laagje vernis over je huid, waardoor ook de goede effecten van zweten teniet worden gedaan. OY(externe link) daarentegen reinigt de poriën diep zonder laagje vernis, de huid blijft heel zuiver en puur en vooral, OY bestrijdt de geur enkel op de plaatsen waar dat nodig is.”
”Het neutraliseren van bacteriën en schimmels die slechte geur veroorzaken”, gaat ze enthousiast verder, “zorgt onder je oksels, tussen je tenen, in je lies voor een gezond evenwicht, een betere balans. OY staat voor geurloos zweten, voor een wereld van frisheid. Vanaf nu is het voor iedereen haalbaar om fris door het leven te stappen. Okselvijvers zijn dus opnieuw toegestaan zo lang je maar niemand stoort omdat je een onaangename geur verspreidt. Bovendien blijft je kledij ook langer fris. Eens je geurloze zweet is opgedroogd , ruiken je T-shirts niet meer.”
Moeder, waarom zweten wij?
Inge is apotheker en al haar hele leven gefascineerd door de formules die mensen beter en gezonder maken. Toen de sportschoenen van haar 2 zonen niet fris bleven na de tennisles en ook haar eigen bloesjes bij stress in de wasmand vlogen, besloot ze zich in de problematiek te verdiepen. Op zoek naar een oplossing die voor goed komaf zou maken met de onprettige zweetgeur, bestudeerde ze wetenschappelijke studies, contacteerde ze experten en begon ze te experimenteren in haar eigen minilab.
Nu, 4 jaar later, een periode waarin ze zelf behoorlijk wat afzweette, zijn ‘Oy Deo Wash’ en ‘Oy Deo Scrub’ op de markt. Verkrijgbaar bij de betere apotheek en online. Met de steun van Vlaio bedrijfsadviseur Katelijne Strubbe werd een heel parcours afgelegd, een haalbaarheidsstudie ondernomen en een innovatieproject ingediend. Het testpubliek is alvast laaiend enthousiast. Het resultaat mag er zijn.
Bloed, zweet en kosten.
In het zweet haars aanschijns slaagde Inge in haar missie: een formule ontwikkelen die zweetgeuren weert zonder het natuurlijk proces van zweten in gedrang te brengen. Vanzelfsprekend is het volkomen veilig voor de gebruiker maar bovendien is OY(externe link) nog eens volledig ecologisch verantwoord ook. Minder vanzelfsprekend was het afgelegde parcours, volgens VLAIO bedrijfsadviseur Katelijne Strubbe een gepassioneerd verhaal van vechten, vallen, opstaan en weer doorgaan.
Inge: “Ja, dat klopt. Je zit daar met je idee, je ziet de mogelijkheden, maar je denkt onmiddellijk: wie ben ik om daaraan te beginnen? Je beseft meteen ook wat je allemaal niet weet: het productieproces, de verpakking, de marketing en de financiering. Gelukkig kwam ik in contact met de bedrijfsadviseurs van VLAIO. Ze toonden me niet enkel de weg naar mogelijke subsidies, maar brachten me bij elke stap in contact met partners die me hielpen bij de realisatie van mijn productlijn."
Voor mij was Katelijne de stok achter de deur. Met haar kritische vragen en zacht aandringen om mijn dossier te schrijven, bleef ze me ondersteunen. Met wie werk je samen? Hoe financier je dit project? Hoe zit je business plan in elkaar? Ze deed me nadenken over alle aspecten van mijn business case. Zonder die push zou ik wellicht nooit gesprongen zijn.
Inge:” Met een eerste haalbaarheidsstudie onderzochten we zowel de economische als de productietechnische mogelijkheden van mijn idee. Aan de basis van mijn oplossing ligt een ontsmettingsprocedure: je reinigt immers de huid van overwoekerende bacteriën. De eerste barrière was de zoektocht naar een werkzaam bestanddeel. Eens dat gevonden, bestond de uitdaging erin dat actieve bestanddeel door middel van surfactanten te verenigen met glycerine (een hogere viscositeit zorgt voor de aanhechting op de huid), de plantaardige olie met een elektroliet. Technisch helemaal niet zo vanzelfsprekend omdat het bestanddelen zijn die elkaar tegenwerken."
Katelijne vult aan: “Eens de haalbaarheid, technisch en economisch aangetoond was, kwam de laatste stap: een ontwikkelingsproject, waarbij je de hele receptuur uitwerkt, conform de eisen die we aan het product stelden: viscositeit (om in te werken moet het 1 minuut op de huid kleven), het moest daarnaast ook makkelijk afspoelen en een heel rein gevoel geven, pH afhankelijkheid wensten wij te vermijden en het moest naar onze normen ook nog eens biologisch afbreekbaar zijn."
Inge: "Vanuit VLAIO kreeg ik veel steun van mijn dossierbeheerder. Maar ook de jury bij wie ik mijn dossier verdedigde zag dat er voldoende kennis en expertise was. Zij geloofden in het potentieel. Dat vertrouwen was belangrijk voor mij om door te zetten."
Zowel via VOKA, waar ik heel wat labs gevolgd heb, als via VLAIO heb ik mijn experten-netwerk kunnen uitbouwen. Van onderzoek over productie tot en met de marketing word ik geruggesteund door specialisten die in mijn product geloven. Ik heb een raad van advies uitgebouwd waarmee ik maandelijks overleg pleeg. Ze challengen me en volgen de vooruitgang op.
Een nieuw ochtendritueel?
Inge: “Het vraagt wel een aangepast ochtendritueel. Voor het douchen breng je onze geconcentreerde zeep aan op je (droge) huid. Je laat het een minuutje inwerken. Je stapt vervolgens onder de douche. Daar verandert de gel in melk, die makkelijk wegspoelt. Kris Honraet, collega van Katelijne die me bij het innovatietraject bijstond, suggereerde daarom een nieuw, dagelijks ochtendritueel voor: elke ochtend poetsen mensen hun tanden voor een frisse adem. Net als OY werkt tandpasta immers antibacterieel. Tijdens die tandpoetsbeurt zou je ook OY kunnen laten inwerken om na het poetsen de douche in te springen. Vervolgens stap je mond- én okselfris de nieuwe dag in.”
En zo zag OY, Noors voor eiland, in mei 2018 het levenslicht. Gebotteld vertrouwen claimt de baseline, omdat je als gebruiker niet langer bezorgd moet zijn om een nare zweetgeur. Je zweet wel, maar geurt niet meer. De milde frisheid van je eigen naturel. Bovendien zijn de OY Care producten – in tegenstelling tot de meeste deo’s - volledig biologisch afbreekbaar. Ook dat ecologische aspect zet OY graag in de kijker.
Meer informatie via deze link: Vlaio